2 Temmuz 2017 Pazar

Tulumba tatlısı macerası


Biz çocukken, şerbetli tatlı düşkünü babam evde tulumba tatlısı ve revani pişirirdi.Küçücük bir kağıt parçasına not edilmiş tarifler bugüne ulaşamadı.Ama piknik tüpünün üstündeki geniş ,kocaman tava tencerede tulumba tatlılarının kızarması,sonra şerbetle buluşması ve tatlıcı dükkanındaymışız gibi tatlıları afiyetle yememiz bugün bile aklımda.Evimizde tulumba tatlısı sıkacağı da vardı,uzun yıllardır kullanılmadığından ve çocukluğumdan beri çok ev değiştirdiğimizden şimdi nerelerdedir bilemiyorum.
Saraybosna ziyaretinde Başçarşı daki yerel dükkanlardan birinde görünce hemen bir tulumba tatlısı sıkcağı almıştım.Satıcı,huni şeklindeki düz ucun Bosna’nın meşhur köftesi çevapi hazırlamada kullanıldığını söylemişti.Zannediyorum köfte hamurunu macun kıvamında yoğuruyorlar ve düz uçla sıkıp parmak boyunda köfteler kesiyorlar.
Güneşli bir öğleden sonrası,incelediğim yemek kitabımda,tulumba tatlısı tarifi görünce hemen denemeliyim dedim.
Hatta bir tatlıcı dükkanında gördüğüm frambuazlı tulumba tatlısından cesaret alarak ,şerbetin birkaç kaşığını ayırdım,vişne reçeli ile karıştırdım.Kızarttığım tatlılardan birkaç tanesini bu renkli şerbetle buluşturdum.Harika oldu.İstediğimiz reçelle deneyebiliriz.
Tulumba tatlısı hamurunun yumurta katılmadan evvelki hali oyun hamuru gibi.Buhamuru hazırlayıp nişastalı zeminde biraz yoğurarak veya açarak ,kalıplarla kesebilirsiniz.Parçalara bölüp renklendirebilirsiniz de.Gıda boyasını biraz sıvıyağla beraber açarak ,hamura eklenmesi iyi olur.Çocuklarla oynamak veya kendi başına oynayabilecek kadarsa çocuklarınız onlara ev yapımı oyun hamuru hazırlamak için iyi bir fikir.Hamuru küçük parçalara bölüp,streçleyip kurumasını önleyebilirsiniz.
Yumurta katıldıktan sonra böyle fındık ezmesi kreması kıvamında bir hal alıyor.Tarifte 4 yumurta yazıyordu.Yumurtalar küçükse bir tane daha eklemek gerekiyor ki ben de öyle yaptım.
Bu tulumba tatlısı sıkacağı normal krema sıkacağından daha iri,ama klasik tulumba tatlısı sıkacağından da daha küçük boyda.
Hamur sıkılabilecek bir kıvamda oluyor.Ama öyle aşırı da cıvık olmayacak.
Hamurları mutfak makası ile ya da sirkeyle yıkadığınız makasla kesebilirsiniz.Benyağa batırdığım meyve bıçağı kullandım.
Oda sıcaklığındaki yağa sıkılan tulumba tatlıları pişmeye hazır.
Tatlıları sıkma işlemi bittikten sonra ocağın altını yakıyoruz.En büyük de değil,en küçük de değil,kalan orta boy ocaklardan birine koyduğumuz tava kısık ateşte olmalı.Sürekli çevirmek gerekiyor tatlıları.Eğer harlı ateşe koyarsak içleri çiğ kalır ,sadece dışları kızarır.
Tulumba tatlısı sıkacağı yoksa ,krema pompası ile de sıkabilirsiniz.
Tatlıları hamuru hazırladığım gün pişirdim şerbetledim ,kalanı da acil işim çıktığı için dolaba kaldırdım.Hamuru da şerbeti de.
Buraya kadar herşey güzel.Çıtır çıtır tulumba tatlılarının tadına da baktık,gayet güzeldi.
Ertesi sabah annemi ziyarete gittik ve tatlı malzemelerini de alıp,öğle yemeği için orada çıtır çıtır tulumba tatlıları pişirip yemeyi planladık.
Hamurda,şerbette bir sorun olmadı.Fakat,ben tulumba tatlısı sıkacağındaki hamuru temizlemeyip,sıkacağı içindeki hamur parçaları ile dolaba koyma gafletinde bulundum.
Hamur yumurtalı olduğundan,yumurtalar değme yapıştırıcılara taş çıkartacak şekilde ağaç kısmı ,metal kısma resmen lehimlemiş.Bir türlü çıkaramadım.
Kalan hamuru kalın bir poşete koydum.Ucundan kestiğim küçük kısma da sıkcağın yıldız ucunu oturtup yağa sıkmaya çalıştım.
Şekli bozuk olsa da çıtır çıtır gayet güzel bir tadı oldu tatlıların.
Tatlıları soba üstünde ağır ağır pişirdim.
Tulumba tatlısı sıkacağını ablama verdim.Ablam eğer mümkün olursa,eniştemin dükkanında düzelttirme imkanı olabileceğini söyledi.Bakalım sonuç ne olacak.
Bu kadar yumurta olmasına rağmen ,ilginç bir şekilde hiç yumurta kokusu olmayan bir tatlı bu.
Tulumba tatlısı:
kaynak: Pratik tatlılar,pastalar kitabı -Tutku yayınevi
(6 kişilik)
1 çorba kaşığı tereyağı veya margarin
5 Türk kahve fincanı su
5 Türk kahve fincanı silme un
4 yumurta -5 de olabilir hamura bağlı-
1 tutam tuz
Kızartmak için sıvıyağ
şerbeti:
500 gram şeker
400 gram su -2 su bardağı-
1 çorba kaşığı limon suyu
Önce şerbeti hazırlayın.Şerbet kaynayınca limon suyu katıp karıştırın biraz daha kaynatın.Kıvamı normal şerbetten az daha koyu olacak.Kıvamlı bir şerbet olması önemli.Cıvık olursa tatlılar yumuşar.Soğumaya bırakın.
Yağ ve suyu tencerey alın.Su kaynayınca unu azar azar ilave edin bir yandan da karıştırın.Karıştırarak 5 dakika pişirin.Ateşten alıp soğutun.Hamur dönmeyecek kıvamda toplanmış olacak.Soğuyunca oyun hamuru kıvamında olduğunu göreceksiniz.
Bir tutam tuz ekleyin yoğurun.Yumurtaları teker teker hamura yedirin.Gerekiyorsa bir yumurta daha ekleyin.Sıkma torbasına doldurun.
Soğuk yağa sıkın.Makasla veya yağlanmış bıçakla kesin.Tencere veya tava dolunca ocağa alın.Karıştırarak kızartın.Kızarınca bir tane alıp içine bakın soğutup da.İçi de pişmişse olmuştur.
Kıvamlı şerbete atın.10-15 dk.bekletin çıkarın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...